ROLIG START

Startet Hundre dagers prosjektet rolig med lett jogg og powerwalk

wpid-2015-08-24-14.08.24.jpg.jpg

Fin oppvarming til dag 2 som bød på en tøff morgenøkt

..har gull i munn

Ble bysykkel-rally ned til Tjuvholmen hvor Thief Performance hadde gjort klart til bootcamp!

Bra morgenøkt!
God start på dagen!
Dag 2, økt 2, jeg er i rute!

Advertisements

100 dagers prosjektet 5.0

ØKT 4 – YOGA

Yoga azz. Så sinnsykt bra. Blir helt salig. Og veldig avslappet. Og veldig blid.

Dette må jeg gjøre oftere! 

wpid-20140904_193709.jpg

ØKT 3 PÅ SYKKEL

Når sola skinner så flott, frister det lite å gå inn på treningssenter. Særlig nå helt på tampen av sesongen. Nå er det max solcellelading som gjelder.

wpid-20140903_183931.jpg

 Alternativet i går ble en sykkeltur i min vanlige joggerute. Fra Tjuvholmen ut til Bygdøysjøbad og videre til Paradisbukta. 

wpid-20140903_184722.jpg

Trødde på det jeg hadde og kjente det reiv i både lår og lunger. 

wpid-20140903_190100.jpg

Ble sittende et par timer i Paradisbukta og nyte sommerkvelden.. 

wpid-20140903_193953.jpg

..og solnedgangen før jeg gikk løs på bakkene opp til Majorstua.
Herlig sommerkveld. God økt!

ETT-TO, RO-RO 2/100

Løpelabben virker ikke, så jeg må finne alternativer. I dag ble det romaskinen.
Selvsagt er sånne maskiner dødsens kjedelige inntil man blir ordentlig  vant med dem.

image

Den flotte utsikten over Oslofjorden klarte å distrahere meg såpass at jeg holdt i gode 20 min. Mitt trix i en tilvenningsfase er å gi meg før jeg blir lei. Da går neste økt lettere.
Vi skal bli venner nå, romaskinen og jeg.

ONE DOWN – 99 TO GO

wpid-20140901_162635.jpgFørste økt unnagjort – bare 99 igjen. Motivasjonen er på topp, og jeg er sikker på at dette skal gå veien.

Legge lista lavt. Gjøre det enkelt og lykkes. Ekstra motiverende er det når veninnene har hengt seg på prosjektet, og alle de andre sprekingene på Instagram! Utrolig gøy! Blir en fin høst dette! 

#Hundredagersprosjektet 4.0

Ny uke, ny måned og ny motivasjon! Klar for nytt 100 dagers prosjekt!

Jeg har holdt treningen godt ved like i sommer, løp masse på de flotte Jærestrendene…

wpid-img_20140831_073140.jpg

.. alt for mye. Barføtt.  Resulterte i fin brunfarge og en skikkelig lei betennelse i foten, som etter fem uker fremdeles holder koken. Skader går hardt ut over treningsmotivasjonen, så nå måtte det et prosjekt til for å få meg i gang igjen! Nå blir det alternativ trening!

Målet med 100 dagers prosjektet er å gjennomføre en treningsøkt hver dag. Jeg har gjennomført 3 prosjekt tidliger, men har aldri klart å kjøre en økt om dagen. Det har blitt noen fridager innimellom med påfølgende doble økter. (Noen ganger kvadrupple) Det har stort sett vært gøy, noen ganger et sabla strev. 

Denne gangen skal jeg legge lista lavere enn noen sinne. Jeg skal være bevisst på å gjøre en ting hver eneste dag. Om det tar 5 minutt eller 1 time spiller ingen rolle. Men en om dagen skal jeg ha!

For andre som vil bli med : du velger helt selv både aktivitet, intensitet og varighet på treningen!

Dette er et lavterskel prosjekt for å jobbe med mestring og motivasjon! 100 små steg mot bedre form og bedre helse!

 

 

HUNDREDAGERSPROSJEKTET

Hva er egentlig dette «Hundre dagers prosjektet»? Når kan jeg starte og hvordan går jeg frem? Hva teller som en økt, og hvor lang må den være?

Dette er spørsmål jeg ofte blir stilt og som jeg her vil besvare. I tilegg vil jeg komme med noen innspill og tips til deg som har lyst til å henge deg på.

wpid-2012-10-01-14.54.58.jpg

Hundre dagers prosjektet er en utfordring som går ut på å gjennomføre hundre treningsøkter på hundre dager. Selv er jeg nå i gang med andre runde, i godt selskap med flere andre.

Jeg startet mitt første Hundre dagers prosjekt sommeren 2012. Motivasjonen var å komme i bedre form og innarbeide gode vaner med trening som en integrert del av hverdagen. Hundre små steg på veien mot en sprekere utgave av meg selv.

Hva kvalifiserer som en økt?

Flere har spurt om hva som kvalifiserer som en økt. Jeg pleier å svare at det bestemmer du helt selv! Type aktivitet, intensitet og lengde på økta er opp til den enkelte. Man må ta utgangspunkt i seg selv, sin egen form, motivasjon og mål.

Lever man et liv med lite aktivitet, kan det å ta trappene i stedet for heisen, eller å legge inn en liten ekstra gåtur hver dag, være en super aktivitet! De som allerede er godt i gang med trening må selvsagt legge opp til noe tøfferer økter om formkurven skal stige.

wpid-PicsArt_1352295221172.jpg

Mestring og motivasjon er nøkkelord. Man skal ha litt å strekke seg etter, samtidig som det skal være gjennomførbart. Husk at 100 dager er lenge! Skal man holde ut er det et godt tips å sette seg realistiske mål for treningsøktene. 100 små steg blir mye til sammen! 

Når det gjelder hvilke type aktivitet som kvalifiserer som en økt, lar jeg alltid min subjektive følelse bestemme. Jeg lever et relativt aktivt liv og er mye ute og går. Jeg har derfor valgt å ikke telle med med alle spaserturerne mine som økter. Mine økter består stort sett av kondisjons økter og annen trening på treningstudio, det må til for å nå mine mål. De gangene jeg bevisst velger å gå lengre strekninger istedet for å ta bussen, eller de gangene jeg tar meg en powerwalk med trening for øyet – da blir det gjerne loggført som en økt!  Målet er jo å komme i bedre form, og da må man utfordre seg litt ekstra.

Velg aktiviteter som passer for deg! Om det er å legge seg ned på gulvet å gjøre 30 situps, ta en ekstra spasertur eller løpe 2 mil. Det handler om å øke ditt nåværende aktivitetsnivå!

Hvor lang skal en økt være?

I starten fikk jeg mange spørsmål om hvor lange økter jeg kjørte. Noen mente at minimum måtte være 1 time. Jeg for min del har hverken tid, lyst eller helse til å trene en hel time hver eneste dag, særlig ikke i hundre dager! Det ville vært helt urealistisk. For meg var fokuset å gjøre litt hver dag.

Tenk lav terske!  Gjør det enkelt  for deg selv å lykkes!

Jeg måtte legge listen lavt nok til at 100 dager med trening faktisk var gjennomførbart. Nøkkelen ble å kjøre korte intensive økter på 25-35 min innimellom de lengre øktene. Dette var overkommelig for meg, og gav meg mestringsfølelse som igjen gav motivasjon til å fortsette. Restitusjon er også viktig. De nytter ikke å trene hardt hver dag.

Jeg skal love at det blir blir gode resultater av daglige korte økter. Særlig med tanke på at alternativet ofte var å ikke gjøre noe i det hele tatt. Alt er bedre enn ingenting!

5 min eller 2 timer. Du bestemmer helt selv!

Dokumentasjon

For meg har det vært både disiplinerene og motiverende å dokumentere treningsøktene mine med bilder på Instagram, og mange har fulgt dette eksempelet.  Det har også blitt opprettet en «100 dagers prosjektet» Facebook-gruppe hvor det dokumenteres og inspireres. Atter andre rapporterer bare til seg selv og holder det fint gående på den måten. Her gjelder bare å finne ut hva som passer for deg.

For inspirasjon på instagram kan du søke på taggen #hundredagersprosjektet

Når starter vi og hvem passer dette for?

Stadig flere har latt seg inspirere til å prøve ut denne utfordringen. Det er gøy og motiverende når vi er mange som står på mot et felles mål og deler økter og erfaringer. Det er mye inspirasjon å hente i andres treningsøkter og heiarop. Enkelte er i disse dager i ferd med å komme i mål på dag 100, mens andre er helt i starten. Start når du er motivert og klar!

Hunder dagers prosjektet passer for absolutt alle! Sett deg som mål å gjøre en liten ting hver dag, det kan alle klare!! Heng på!!

ØKT #1 HUNDREDAGERSPROSJEKTET, COOPER TEST

Jeg startet hundre dagers prosjektet med Cooper test på Bislett stadion.

Kjekt å sjekke formen i starten av prosjektet, for så å ta en re-test mot slutten. Målet er jo tross alt å forbedre kondisen, så det er gøy å ha konkrete tall å forholde seg til.

Det ble 4 runder og ca 80 meter på den 546 meter  lange løpebanen.

wpid-IMG_20130117_213906.jpg

Jeg trodde jeg skulle klare 5 runder, jeg – men innser nå at det var vel optimistisk. Jeg gav det jeg hadde, og klarte til og med å løpe på meg en liten strekk i leggen, så nå lar jeg løpeskoene hvile en stund og satser på spinning til leggen er bedre.

HUNDRE DAGERS PROSJEKTET 2.0

Da var jeg klar for et nytt prosjekt

Inspirert av ivrige Instagrammere som har kastet seg på Hundre dagers prosjektet, kjører jeg på med en ny runde  jeg også!

wpid-textgram_1358012163.jpg

I tillegg til det generelle målet «komme i bedre form» har jeg denne gangen satt meg konkrete mål for hva jeg vil oppnå med treningen. Disse målene inkluderer både kondisjon, styrke og smidighet. 

wpid-IMG_20130116_105033.jpg

Jeg kommer til å utføre noen enkle tester i begynnelsen av prosjeketet, og  re-teste disse når prosjektet er avsluttet.  Gøy med målbare endringer.

Dagen etter prosjektet avluttes er det duket for årets første løp, nemlig Sentrumsløpet. 10 km gjennom Oslos gater.  Da skal jeg banke min personlige rekord på 56:20 fra Oslo Maraton i høst. Målet er å løpe på under 54 minutter.

%d bloggers like this: